[ 本共同研究の独自性 ]

 世界中に離散し差別や迫害を受けてきた人びとが共同体を保ち続けることは、どのような行為の積み重ねによって可能になったのでしょうか。本共同研究では、特にユダヤ人とロマ/「ジプシー」といった人びとの想起の営みに焦点を当てることで、彼らのようなディアスポラ共同体の持続と生成のメカニズムを明らかにしていこうとしています。

 特に着目しているのは、第一に、想起にもちいられる媒体がもつ個人と集団を結ぶはたらきです。想起にもちいられる媒体に着目することで、記憶を個人や集団に還元する視点を回避し、異なるものがいかに人の相互行為を促しネットワークを構築したり解体したりしているのか、という点にアプローチすることが可能になります。想起の際にもちいられる媒体が集団の内側と外側との間を移動することで、それが人びとの行為や関係性を再調整する結節点となる点に注目しています。異なる媒体がもつ特徴に留意しながら、あるものが共同体としての記憶を個人や集団にうながす契機や過程について探求します。

 第二に、想起の構築主義的な議論にとどまらず、想起に抗う記憶から共同体の生成メカニズムについて考察します。1980年代以降興隆する集合的記憶論においては、集団は客観的な属性ではなく、共有された記憶の枠組みにもとづいて集団の成員が行う想起によって構築されるものとされてきました。集合的記憶論は、記憶の枠組みを構成する「記憶の場」をめぐるポリティクスの議論を活発化させましたが、そこでは個人が容易に想起できない次元(例:トラウマ、忘却、誤記憶)や沈黙、いわば想起の困難さがもつ可能性について十分議論されているとはいえません。本研究では、想起にもちいられるものとその文脈を明らかにし、起源や迫害の歴史など想起に抗う記憶の共有のあり方が共同体形成に及ぼす影響について探求します。

 第三に、第一と第二で明らかにした想起の側面がいかにディアスポラの共同体としての持続に関わっているのか、そのメカニズムを明らかにしていきます。失われた故郷や起源を集団的に想起し復元することを目指す場合、単一の領土や共同体像によって現在を成型するナショナリズムを生みかねません。また、集団の過去を単に分散的なものとし、個人的な領域のみの提示にとどまるものとするなら、いかに今日までディアスポラが共同体として持続してきたのか、という問いが残ります。集団の内部と外部とを置き換える可能性をはらむ想起の媒体が、想起の困難さを超えて異なる人びとに共有されることで、常に開かれた記憶のアーカイヴとなりディアスポラの共同体としての現在を支えている動態を明らかにしていきます。

 人の移動が活発化し帰属が多様化する現代社会において、想起の媒体が喚起するさまざまなつながりの場の生成について検討することは、狭義のディアスポラのみならず、流動的な環境で自らの帰属を求める人びとにとっての共同体のあり方を提示してくれるでしょう。さらには、「人間にとって記憶とは何か」という普遍的な問いに対する貢献にもなりうるでしょう。

[ Novelty of Joint Research ]

Which kinds of actions have enabled people who have been discriminated against and persecuted across the world to maintain a community? This joint study seeks to elucidate the mechanisms of sustainability and generation of diaspora communities such as Jewish people and the Roma ("Gypsy people,") focusing on the recollection activities of people.

First, we particularly consider the function of connecting individuals and groups with the medium used for remembering. Focusing on this medium facilitates an approach in which we can evade the viewpoint of reducing memories to individuals and groups, and how different materials romote human interaction and build or dismantle networks. We note that the medium used in remembering moves between within and outside the group, which becomes a node that realigns people's actions and relationships. We explore the motives and processes by which some inspire individuals and groups to remember as a community, keeping the characteristics of different media in mind.

Second, we consider the constructionist argument of remembering, as well as the mechanism of community formation from memory that opposes remembering. Groups have been constructed through the recollections of their members based on a shared memory framework as per the collective memory theory, which has flourished since the 1980s, rather than through objective attributes. Collective memory theory has stimulated political debate over the "places of memory" that constitute the memory framework. Discussions about the dimensions (e.g., trauma, oblivion, false memory) and silence that individuals cannot easily recall remain to be developed. In this study, we clarify the medium of remembering and its context, and explore the effect of sharing memories beyond difficult memory to recall, such as the origin and history of persecution, on community formation.

Third, we clarify the mechanism through which the aspects of remembering revealed in the first and second sections are related to the sustainability of the diaspora as a community. When we attempt to recall and restore lost homes and origins, we can invite nationalism that shapes the present through a single territory or community image. Further, if the past of the group is simply decentralized and only presented in the personal realm, the question of how the diaspora has persisted as a community to this day remains. The medium of recollection, which has the potential to replace the inside and outside of the group, is shared by different people beyond the difficulty of remembering. Thus, it becomes an archive of ever-open memories and supporting the present as a community of diaspora. I will clarify these dynamics. Sharing the medium of remembering, which has the potential to replace the inside and outside of the group, comprising various people who have overcome the difficulty of remembering, will always constitute an archive of open memories. Further, it will clarify the dynamics supporting the present as a community of diaspora.

In a modern society with an active movement of people and diversified attribution, considering the creation of various places of connection evoked by the medium of remembering is not only a diaspora in the narrow sense. Rather, it is also one's attribution in a fluid environment. This study will demonstrate what community should be for those who seek it. It could also contribute to the universal question, "What is memory for humans?"

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